Ga terug
Ga terug
Een prestatiegerichte kwaliteitsaanpak om de bouwsector te stimuleren en te innoveren.
Maar de bouw is sterk gefragmenteerd en de meeste kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) vinden het moeilijk om gelijke tred te houden met deze ontwikkelingen en tegelijkertijd hun concurrentievermogen te behouden. Dat er nog sterk prescriptief wordt gewerkt in bestekken en specificaties en dat de kostprijs in veel gevallen doorslaggevend is voor het gunnen van werken, maakt de uitdaging nog groter.
Een prestatiegerichte benadering van kwaliteit van bouwwerken, -producten en -systemen biedt een strategisch alternatief voor de sector. Het maakt het mogelijk om verder te gaan dan het louter voldoen aan de huidige normen en eisen, door te focussen op de daadwerkelijke resultaten van projecten, de optimalisatie van bouwprocessen, de meerwaarde van een goede uitvoering en de tevredenheid van klanten én gebruikers. Een grotere focus op prestaties zou de uitdagingen van vandaag kunnen omzetten in kansen voor bouwbedrijven en toeleveranciers, zowel voor kmo’s als grotere ondernemingen.
Als innovatiecentrum wil Buildwise inzetten op een toegankelijk én zo eenvoudig mogelijk kwaliteitsproces voor bouwbedrijven. De nadruk moet op de essentie liggen en de beslommeringen, veelal administratief van aard, zouden tot het noodzakelijke minimum beperkt moeten worden. Met deze uitgangspunten willen we de continue verbetering en innovatie binnen de sector bevorderen en versterken.
Concreet is de doelstelling dus een meer pragmatische en wijdverspreide implementatie van een op innovatie en prestaties gebaseerde kwaliteitsaanpak. Samen met partners in de sector en gebaseerd op concrete voorbeelden, praktische ervaringen en feedback, wil Buildwise hiervoor aangepaste instrumenten en vormingen ontwikkelen. Het zou de transitie naar een meer prestatiegerichte kwaliteitsaanpak moeten vergemakkelijken.
Om uiteindelijk in het opzet te slagen, is een goed afgestemd actieplan noodzakelijk. Hierin zou zeker plaats moeten zijn voor het vereenvoudigen en verduidelijken van de bestaande kwaliteitskaders en de erbij horende processen. De toegankelijkheid voor kmo’s tot bestaande en nieuwe kwaliteitskaders zal ook een prioriteit moeten zijn. Met een focus op prestaties in normen, specificaties en bestekken moet er ook meer opening en aanmoediging komen voor innovaties.
Sensibilisering van actoren en bedrijven in de bouwketen is een must. Mede door de fragmentatie zien zij nog niet altijd de voordelen van deze aanpak, met name op het gebied van klanttevredenheid, kostenreductie en verbeterd concurrentievermogen. Uiteraard vergt de invoering van een prestatiegerichte benadering ook inspanningen van de bedrijven. Begeleiding van die bouwbedrijven tijdens de transitie zal dan ook voorzien worden, onder meer via aangepaste instrumenten, opleiding en vorming, etc.
De Belgische bouwsector, een pijler van de nationale economie, ondergaat ingrijpende veranderingen. Bedrijven worden geconfronteerd met steeds hogere eisen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en energie-efficiëntie. Deze ontwikkeling wordt grotendeels ingegeven door de steeds strengere regelgeving op zowel nationaal als Europees niveau en door de groeiende vraag van klanten (zowel publieke instellingen als private spelers) naar projecten van hoge kwaliteit die op tijd en binnen het budget worden opgeleverd.