Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Via een digitaal model krijgt de prefabricatieafdeling van de EEG-group een duidelijk beeld van de lay-out van de leidingen, kabels en kanalen, waardoor potentiële conflicten in een vroeg stadium – nog voor de uitvoeringsfase - geïdentificeerd en opgelost kunnen worden.

Voorbeelden

In overleg met de Vlaamse regering wil de bouwsector inzetten op een globale aanpak tot versnelling van de digitalisering in de hele keten. Dat moet bijdragen tot:

  • een verbetering van de kostprijs voor gebouwen en infrastructuur vanuit een “total lifecycle”- benadering;

  • een betere beheersing van de volledige waardeketen van het bouwproces;

  • een betere beheersing van de materiaalstromen, zowel van primaire materialen als van secundaire materialen;

  • een verbetering en versnelling van het bouwproces bij het ontwerp en uitvoering;

  • een betere beheersing van het exploitatieproces (en bijhorende kosten) met speciale aandacht voor het energieverbruik, onderhoud en renovaties en het valoriseren van de vrijkomende materialen op het einde van de levenscyclus;

  • de daaruit voortvloeiende hogere graad aan transparantie van samenstelling, energie-efficiënte en onderhoudsvriendelijkheid van het gebouw zal ook de financierbaarheid ervan moeten vergemakkelijken;

  • een betere bescherming van het leefmilieu door een betere beheersing en grotere transparantie inzake gebruikte materialen en door een besparing van primaire grondstoffen via een verlaging van de afvalresten.

Naast personeelskrapte, kosten(beheersing) en duurzaamheid is digitalisering steeds meer een driver in de sector. Die digitale transformatie bij bouwbedrijven wordt gedreven door processen zoals personeelsadministratie, financiële administratie, calculatie, CRM, inkoop enz. Daarnaast spelen het verlagen van de kosten, het verbeteren van de marge, door bijv. efficiëntere werkvoorbereidingen, en het verhogen van de klanttevredenheid een belangrijke rol om te digitaliseren.

a. Digitalisering