Inhoudstafel
volgende
Terug naar hoofdstuk 4
De krapte op de arbeidsmarkt counteren.
De efficiëntie op werven verbeteren en de oplevering versnellen.
De klantenrelatie verbeteren.
Logistiek- en voorraadproblemen vermijden (bijv. door het ter beschikking stellen van materiaal en ruimte).
Vertrouwen binnen het bouwteam optimaliseren.
…
Want bouw- en installatiebedrijven dienen over het muurtje te kijken, over de eigen bedrijfsgrenzen en hun individuele projecten heen om co-creaties mogelijk te maken. Die co-creatie beperkt zich niet tot aannemers en onderaannemers, maar is evenzeer van toepassing op de andere bouwactoren zoals architecten, leveranciers, fabrikanten, (eind)klanten enz. Die samenwerkingen doorheen de waardeketen kunnen leiden tot nieuwe oplossingen waarmee de sector aan de slag kan gaan. Zulke partnerships kunnen tot winsten leiden op diverse terreinen.
In verdeelde slagorde worden er vandaag al heel wat innovaties ontwikkeld. Volgens Embuild Vlaanderen is het evenwel cruciaal om op korte termijn structureel te evolueren naar een ecosysteemdenken. Om een omgeving van koplopers en actoren te creëren die ontwikkelingen in een stroomversnelling brengen door samenwerking en kennisdeling.
Lees meer
Het Buildwise Visiecomité en de “Out 2 In”-studie
Het Visiecomité van Buildwise werd opgestart in 2019 en heeft als hoofdopdracht een inspiratiebron te zijn voor de Technische Comités en het Vast Comité van Buildwise wat betreft de langetermijnontwikkelingen in de bouwsector...
Terug naar hoofdstuk 4